اصول و رعایت هایی که باید برای ترجمه یاد بگیریم و در نظر داشته باشیم! قسمت 03

توسط اشکان ارشادی | پنجشنبه دوم فروردین ۱۴۰۳ | 0:16

سؤالی بصورت خصوصی سال‌های پیش داشتم که بسیار مفید است پس بدون ذکر نام سؤال کننده آن را می خوانیم و نکاتش را برداشت می کنیم!

دو زبان را بخوبی یاد گرفته‌ام یکی ترکی و دیگری انگلیسی و می خواهم کتب تاریخی را ترجمه کنم و از اشخانی (اشکان ارشادی ) کتابی جهت معرفی خواسته ام ولی این جناب فعلاً مخالف مترجم شدن من هستند و ایشان می گویند بنشین و کل تاریخ این کشورها و تاریخ و ادبیات همسایهٔ این سرزمین‌ها را مطالعه کن و حتی کتاب دینی آنها را نیز کامل بخوان و سپس جغرافیا بخوان و جغرافیای قدیم را بخوبی از جغرافیای جدید بشناس! این جناب اشخانی منظورش چیست؟ دو زبان بصورت کامل بلدم تازه عربی من نیز خوبست!

جواب من (اشکان ارشادی یا همان اشخانی به این پرسشگر):

این توصیه‌های من اشکان ارشادی است ولی قبلش من این توصیه‌های آموزنده را از زبان تاریخدان بزرگ روس خوانده ام و به گفته ها و توصیه‌های ایشان ایمان دارم. وی در کتاب تاریخ ایران از دوران باستان تا سده هجدهم میلادی ترجمهٔ کریم کشاورز بخش صفویه تا انتها را نوشته است. این توصیه‌های آموزنده را همهٔ تاریخدان های روس و اروپایی از جمله پطروشفسکی ، بلنیتسکی ، استرویوا و حتی خانم لوسکایا قبول دارند و به تک تک این توصیه ها عمل می کنند.

فرض کنید می خواهید تاریخ قفقاز را بنویسید.

باید مدنظر داشته باشید و همچنین درین موارد بخوبی اطلاع داشته باشید:

۱. قفقاز طبق روایت ما ایرانیان همیشه بخشی از ایران بوده است که تقریباً درست است ولی تاریخ مستقل و جدا از دیگر حکومت ها و کشورها را نیز دارد.

۲. قفقاز منطقهٔ مادر نژادی مادها و سپس ترک و ایرانی است.

۳.قفقاز سرشار از زبان های مختلف و رسوم مختلف و فرهنگ غنی است.

۴. قفقاز دارای زبان های رسمی : فارسی پهلوی ، ترکی و بعد از اسلام گاهی عربی و برای کوتاه مدتی کردی و سپس فارسی دری و ترکی آذربایجانی بوده است.

۵. قفقاز دارای ادیان متفاوت با پذیرش بیشتر مردم بوده بوده است و در حقیقت در طول زمان سه دین رسمی را تجربه کرده است. بعد از شمن باوری ، مذهب مزدایی و دین زرتشتی را پذیرفتند و بخشی از ساسانیان در زمان انوشیروان شدند. بعد از سقوط ساسانیان در برابر اعراب جبهه گرفتند و یهودیت را دین رسمی کردند. سپس اسلام پذیرفته ولی در مذهب شیعه! شاه اسماعیل که از همین مکان با زبان ترکی بود و جای دارد با خزرها ، قزلباش ها را مقایسه کنیم. مذهب شیعه را در برابر سنی حنفی و سنی شافعی و… رسمیت بخشید.

۶. قفقاز دارای زبان هایی هست که تاریخ این منطقه و دیگر نواحی به آن نوشته شده است . پس یک تاریخدان باید ترکی ، فارسی، عربی ، کردی ، ارمنی ، آشوری ، گرجی و… را به اندازهٔ نیاز بداند یا آنکه بتواند از شخصی وارد و مورد اعتماد مشورت بجوید!

نکته: آیا می دانید افراسیاب تورانی که طبق اشعار فردوسی ترک زبان بوده در منطقه قفقاز و آذربایجان با کیخسرو می جنگیده و دریاچهٔ ارومیه محل دستگیری وی است.

احتمال دارد آذربایجان و قفقاز توران شاهنامه باشد. شاید و احتمالاً البته!

فردوسی گوید:

ز بزگوش و سگسار و مازندران

کس آریم با گرزهای گران

بزگوش نام منطقه ای در آذربایجان است و طبق سرودهٔ فردوسی احتمالاً به سگسار و مازندران نزدیک است ولی آیا می دانستید مازندران در متون تاریخی همین مازندران در شمال ایران شاید باشد شاید نباشد!رود جیحون و رود سیحون دو رود پرآب و طویل در آسیای میانه هستند که رود جیحون اغلب مرز میان ایران و ترکان بوده است.

رود جیحون امروزه همانند رود سیحون به دریاچهٔ آرال می ریزد ولی تا چند قرن پیش این رود از درون کشور ترکمنستان امروزه عبور می کرد تا اینکه به دریاچهٔ خزر می ریخت! یک تاریخدان باید این را بداند و یک مترجم نیز هنگامیکه ترجمه می کند مرز ایران با ترکان در زمان ساسانیان رود جیحون گشت دقیقاً رود جیحون مسیرش چگونه بوده‌است و اشتباه نکند که جیحون همانند امروزه به دریاچه آرال می ریزد! شوروری برای کشاورزی پر رونق تر مسیر رود های منطقهٔ عظیم ترکستان را تغییر داد ولی اثرات زیست محیطی بدی نیز بجای گذاشته است.!

شیراز در گفتار قدما کجاست؟

شیراز در شعر حافظ احتمالاً شیراز در جنوب ایران نیست! هرچند احتمال دارد در شعر حافظ شیراز همین شیراز در جنوب ایران هم باشد ولی بعد از خواندن بیت مشهور حافظ نکته ای را برایتان بیان می دارم.

اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل ما را

بدو بخشم سمرقند و بخارا را

نکته:

برخی منابع آورده اند که شیراز شهری کوچک مابین بخارا و سمرقند بوده که دختران ترک زیبایی داشته است!

دجله کجاست؟

دجله در نوشتار عربی همیشه رود دجله در عراق نیست! عرب هر رود پر آب و طویل و خروشان را دجله می نامد.!

تاریخدانان و مترجمان امروزه باید این نکات را بدانند!

آثار تاریخی ما ایرانیان گاه بصورت شعر است مثلاً شاهنامه و کک کوهزاد و…

در منظومهٔ کوهزاد نام کواد آمده است! کلواد کیست؟

یک تاریخدان کار بلد و یک مترجم عالی باید دستور زبان بداند و زبانشناسی نیز بخواند و علم تبدیل حروف را نیز بفهمد و بداند آنوقت می نویسد کواد همان قباد است.

این مثال ها تنها چند مثال از دانسته های اشکان ارشادی متخلص به اشخانی است و موارد مهم را سعی کردم برایتان مثال بزنم ولی ایمیلی خصوصی آمده که خواهشاً چند مثال دیگر برایمان بزن و اگر می شود هرچند وقت یکبار چنین پستی بنویس!

اشخانی قبول به نوشتن می کند به شرط آنکه حمایت از سایت اشخانی کنید مثلاً از طریق لینک های دعوت اشخانی ثبت نام کنید و همچنین تا نظر خود را عمومی نگذارید نخواهم نوشت. چون نظر شما کاربران یعنی توجه به مطالبی که می نویسم.می توانید منرا لینک کنید و من چون سایت هستم تنها در برگه ای که مختص این کار قرار داده ام شما را لینک می کنم. من اگر توجه از شما نسبت به سایت و مطالبم اعم از نوشتاری تا پادکست و فیلم و کانال هایم ببینم حتماً برای چنین مخاطبی شرایطی دیگر و بهتر از دیگر کاربران و مخاطبان دارم. فروشگاه را برای دو ماه یا سه ماه دیگر دایر خواهم کرد و کلاس عضله سازی و بدنسازی و ایروبیک را برای مرداد یا شهریور فعال می کنم و شاگرد می پذیرم آنهم با قیمتی کمتر از دیگر مربیان بظاهر مربی!!! همچنین در زمینۀ بدنسازی خانم ها نیز فعالیت خواهم کرد و خانم ها می توانند به من اعتماد کنند.

در برگه ای نرم افزارهای مورد نیاز شما را به همراه ثبت نام در سایت هایی که مهم می دانم و باید از طریق لینک دعوت من ثبت نام کنید را خواهم گذاشت تا بتوانید از من سوال های مهمتان را جویا شوید و در بخش فروش کتاب چه نوشته های خودم چه نوشته های نویسندگان به زبان اصلی تخفیف ویژه شامل حالتان خواهد شد. خرید لوازم برقی و موبایلی را با تخفیف باورنکردنی به شما خواهم فروخت و با رعایت گارانتی!

بله من تمام محصولات فروشی خودم را با گارانتی غیر رسمی که از صدها گارانتی رسمی رسمی تر است ارایه می دهم. نگران نباشید چنانچه وسیلۀ شما چهار ماه بعد سوخت بیاوریدش و تعمیر شده اش یا یکی دیگر را از ویترین فروشگاه انتخاب کنید و بجای آن بردارید.

با من ضرر نخواهید کرد.

اشخانی همان اشکان ارشادی

Author: ashkhani

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *