طول دقیق سواحل ایران خبر اول ، وسعت واقعی ایران خبر دوم ، حدود و ثغور ایران و طول مرزهایش با کشورهای اطراف خبر سوم

مدیركل سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: طبق مطالعات مدیریت یكپارچه‌سازی سواحل كشور طول كل سواحل كشور برابر با 5 هزار و 789 كیلومتر اعلام شده است.

علی‌اكبر صفایی چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران افزود: طول سواحل جنوب كشور 4 هزار و 900 و طول سواحل شمالی كشور 889 كیلومتر است.

به گفته وی، از میزان طول یاد شده سواحل، 2237.80 كیلومتر مربوط به سواحل هرمزگان است كه این رقم حدود 50 درصد از كل سواحل جنوب كشور است.

صفایی ادامه داد: برخورداری استان هرمزگان از این میزان طول سواحل اهمیت این استان را در بعد صنایع دریایی و دریانوردی دوچندان كرده است.

وی با بیان اینكه «در هرمزگان 14 جزیره با كاربری‌های مختلف وجود دارد»، افزود: از میزان یاد شده طول سواحل هرمزگان 1579.67 كیلومتر مربوط به سواحل واقع شده سرزمین اصلی و 658.13 كیلومتر مربوط به طول سواحل جزایر است.

صفایی در ادامه یادآور شد: سازمان مدیریت یكپارچه‌سازی سواحل كشور در آینده می‌تواند به عنوان یك سازمان قوی در امر توسعه همه‌جانبه سواحل كشور فعالیت كند چراكه این سازمان با مدیریت و نظارت بر ساخت و سازها و موارد مربوط به ساحل زمینه هماهنگی‌ها را در بین دستگاه‌های مختلف فراهم می‌آورد.

گفتنی است، سازمان مدیریت یكپارچه‌سازی سواحل كشور به عنوان یك سازمان نوپا اقدام به راه‌اندازی سیستم‌های مانیتورینگ ساحلی و دیگر سیستم‌ها در ارتباط با توسعه بهینه سواحل كرده كه رقم مذكور طول دقیق سواحل یكی از دستاوردهای قابل توجه این سازمان در حوزه ساحلی و دریایی كشور به‌شمار می‌آید كه می‌تواند در امر توسعه بسیار رهگشا باشد.

در گرگان مدیر کل شیلات و بنادر گفته است:

مدیر كل سواحل و بنادر كشور گفت: طول سواحل كشور حدود پنج هزار و 800كیلومتر است كه 890 كیلومتر آن در شمال واقع بوده و شامل ساحل استان های گیلان، مازندران و گلستان می باشد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری گلستان محمدرضا اللهیار در جلسه كارگروه ساماندهی و مدیریت بنادر و سواحل استان گلستان در گرگان اظهار داشت: چهار هزار و 900كیلومتر ساحل ایران نیز در جنوب كشور واقع می باشد.

به گفته وی از مجموع كل سواحل كشور حدود 840 كیلومتر آن پیرامون جزایر توزیع شده و استان های گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در شمال و جنوب كشور هفت استان ساحلی محسوب می شوند.

مساحت واقعی ایران یک میلیون و ۸۷۳ هزار و ۹۵۹ کیلومتر مربع است!!!

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه مساحت واقعی ایران، یک میلیون و ۸۷۳ هزار و ۹۵۹ کیلومتر مربع است، گفت: تا به حال وسعت ایران کم گفته می شد که باید این رقم واقعی گفته شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر، احمد وحیدی در مراسم بهره برداری از مجموعه نرم افزاری تعیین حدود مرز (یکی از چهار طرحی که امروز به بهره برداری رسید) با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح حفظ و حراست، مکان یابی میله ها، تأسیسات و امکانات مرزی است، گفت: مکان یابی دقیق این عوامل، محدوده دقیق کشور را تعیین می کند.
وی افزود: ایران در طول مرزهای خشکی و آبی خود با ۱۵ کشور همسایه است که از این لحاظ بعد از روسیه و چین در رتبه سوم جهان قرار دارد.
وی افزود: در گذشته، تعیین و تحدید حدود میله ها و تأسیسات مرزی به علت دقیق نبودن تجهیزات صحیح نبود و بنا به دلایل طبیعی و انسانی از قبیل سیلابها ، رانش زمین ، زلزله ، جنگ و غیره میله مرزی دچار جابجایی و یا تخریب می شد.
وحیدی گفت: این مسئله، اختلافات مرزی را با دیگر کشورهای همسایه به وجود می آورد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امروزه کارشناسان سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح مجموعه نرم افزاری را تهیه کرده اند که به کمک آن می توان با استفاده از تصاویر هوایی مناطق مرزی، اقدام به طراحی اَندِکس پرواز کرد و سپس با شیوه جدید طراحی نقاط کنترلی و عملیات زمینی ژئودزی به روش استاتیک و پردازش نقاط کنترل اصلی و مثلث بندی هوایی، مختصات علایم مرزی را به صورت سه بعدی روی رایانه مشخص کرد.
وحیدی افزود: با این روش، عوامل میدانی می توانند به راحتی به نقاط و علائم مرزی مورد نظر با دقت سانتیمتر، دسترسی پیدا کنند.
وزیر دفاع از ویژگی های این مجموعه نرم افزاری، به روزرسانی و اصلاح مختصات و علایم مرزی و جانمایی محل اصلی علایم ، سرعت عمل در اجرا و رفع نواقص فنی موجود در اسناد و مدارک پروتکل های مرزی را برشمرد.
وحیدی همکاری دو جانبه کشورهای همسایه در زمینه های کارشناسی فنی و سطوح عالی بدون مباحث اختلافی و روش دقیق و ابتکاری و ایجاد اعتماد در کشورهای همسایه را از دیگر ویژگی های مجموعه نرم افزاری تحدید حدود مرز دانست.

حدود و ثغور ایران و طول مرزهایش با کشورهای اطراف

نام کشور : جمهوری اسلامی ایران

نام بین المللی : ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN

مساحت : 1648195 کیلومتر مربع

جمعیت 75,597,633 نفردر سال 1390

 کل جمعیت کشور در سال ١٣٩٥ به ٧٩ میلیون و ٩٢٦ هزار و ٢٧٠ رسید که نسبت به سال ١٣٩٠ نزدیک به ٤ میلیون و ٧٧٦ هزار نفر افزایش یافته است.

 تعداد خانوار ایرانی در سال ١٣٩٥ به ٢٤ میلیون و ١٩٦ هزار و ٣٥ رسیده است که نسبت به سال ١٣٩٠، ٣ میلیون نفر افزایش یافته است.

 پایتخت : تهران

دین رسمی اسلام

زبان رسمی : فارسی

واحد پول : ریال

جغرافیا کشور ایران با وسعتی بیش از 1.648.195 کیلومتر مربع (شانزدهمین کشور جهان از نظر مساحت ) در جنوب غربی قاره آسیا واقع شده و جزو کشورهای خاورمیانه است .
ایران به لحاظ موقعیت جغرافیائی در نیمـه جنـوبی منطقه معتدل شمالی بین 03، °25 و 47، °39 عرض شمالی از خط استوا و 14، °44 و 20، °63 طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد. حدود 90 درصد از خاک کشور در محدوده فلات ایران واقع شده است. سرزمین ایران بطور کلی کوهستانی و نیمه خشک بوده و میانگین ارتفاع آن بیش از 1200 متر از سطح دریاست. بیش از نیمی از مساحت کشور را کوهها و ارتفاعات، یک چهارم آن را دشت ها و کمتر از یک چهارم دیگر آن را نیز زمین های در دست کشت تشکیل می دهد. پست ترین نقطه داخلی با ارتفاع 56 متر در چاله لوت و بلند ترین آن قله دماوند با ارتفاع 5628 متر در میان رشته کوه البرز قرار دارد، در کناره جنوبی دریای خزر ارتفاع زمین 28 متر پایین تر از سطح دریای آزاد می باشد.
.ایران از شمال به جمهوری ترکمنستان ، دریای خزر ، جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، از مغرب به ترکیه و عراق ، از مشرق به پاکستان و افغانستان و از جنوب به دریای عمان و خلیج فارس محدود است و در مجموع محیط پیرامون ایران بالغ بر 8731 کیلومتر است که 2700 کیلومتر آن مرز آبی و 6031 کیلومتر آن مرز زمینی است .

– مرتفع‌ترین نقطه ایران : قله دماوند با 5610 متر ارتفاع

– طولانی‌ترین رود : رود کارون با 950 کیلومتر امتداد (تنها رود قابل کشتیرانی )

– بزرگ‌ترین دریاچه : دریاچه ارومیه با 4868 کیلومتر مربع وسعت

– بزرگ‌ترین جزیره : جزیره قشم با 1491 کیلومتر مربع وسعت

– حکومت : حکومت ایران، جمهوری اسلامی و روز ملی آن روز بیست و دوم بهمن می باشد. پایتخت آن شهر تهران است.

براساس تقسیمات کشوری در مردادماه سال 1390 :

– تعداد استانها : 31

– تعداد شهرستانها : 397

– تعداد بخشها : 984

– تعداد شهرها : 1154

– تعداد دهستانها : 2499

پرچم‌:‌ از سه‌ ردیف افقی مساوی‌ تشکیل شده که‌ رنگ‌ سبز در بالا، سفید در وسط‌ و قرمز در پایین‌قرار دارد. آرم‌ ملی (کلمه الله) با رنگ‌ قرمز در وسط‌ قسمت سفید قرار گرفته است‌. ‌ کلمه الله اکبر با رنگ‌ سفید و رسم‌ الخط عربی‌ 11 مرتبه در طول لبه پایین ردیف سبز و 11 مرتبه‌در طول لبه بالای ردیف قرمز تکرار گردیده است‌. ‌

صادرات:‌ نفت، فرش، میوه، خشکبار (پسته، کشمش، خرما)، پوست‌ و سالامبور، خاویار، محصولات‌پتروشیمی، منسوجات، پوشاک، محصولات صنایع‌ غذایی‌

واردات:‌ ماشین آلات، صنایع‌ فلزی، مواد غذایی‌، دارویی‌، خدمات فنی، فرآورده‌های شیمیایی‌‌ صنایع‌:‌ نفت، پتروشیمی، نساجی‌، سیمان و سایر مصالح‌ ساختمانی‌، فرآوری‌ محصولات غذایی‌ (به‌‌خصوص تصفیه قند و روغن‌ کشی)، فلزی ‌

کشاورزی‌:‌ گندم، برنج‌، غلات، چغندر قند، میوه، دانه‌های روغنی (پسته، بادام، گردو)، پنبه، محصولات‌لبنی، پشم، خاویار ‌

واحد پول :‌ 10 ریال ایرانی‌ . 1 تومان‌

حمل و نقل‌ راه آهن‌:‌ : 9796 کیلومتر

طول راههای کشور :‌ 158000 کیلومتر‌

خطوط لوله‌:‌ فرآوردههای نفتی : 3900 کیلومتر، گاز طبیعی 4550 کیلومتر

بنادر: ‌ آبادان، اهواز، بندر شهید بهشتی، بندر عباس، بندر انزلی‌، بندر بوشهر، بندر امام خمینی،‌بندر ماهشهر، بندر ترکمن، خرمشهر، نوشه

Author: ashkhani

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *