تنها جزیرۀ آباد و مسکونی در دریاچۀ ارومیه جزیرۀ اسلامی با نام قدیمی شاهی است.!!!

محقق و گردآوردنده: اشکان ارشادی ملقب به اشخانی از کرمانشاه

مکان جزیره: شهرستان اسکو در آذربایجان شرقی

وسعت جزیره: 347 کیلومترمربع

جزیره اسلامی تنها جزیرة مسکونی و آباد دریاچه ارومیه است که در اثر کمی بارندگی و تبخیر آب دریاچه در تابستان به صورت شبه جزیره در می آید . وجود این جزیره سرسبز و خرم با آب شیرین و گواراست. ( این جزیره 54 چشمه دارد. ) درین دریاچۀ شور و تلخ از عجایب و بدایع طبیعت و خلقت است که جزیره ای با قابلیت حیات برای انسان و جانواران با منابع آب شیرین بوجود آمده است و آدمی می تواند درین جزیره شهرک های مسکونی ویژه و همچنین منطقه ای مسکونی ایجاد گردد برای بوم گردی از آذربایجان های شرقی و غربی و دریاچۀ شور ارومیه با جزایر زیادی که درین دریاچه قرار دارد و جهت بازدید از جنگلی که درین جزیره با نام جزیرۀ اسلامی است و بازدید و تحقیق و کاوش در مورد حیوانات و پرندگان و دیگر جاندارانی که درین زیست بوم زندگی می کنند . در جزیره 7 روستا با نامهای آق گنبد ، کمیچی ،‌تیمورلو ، قیچاق ، بوراچارلو و بهرام آباد با حدود 8 هزار نفر جمعیت وجود دارد.

آق گنبد ، کمیچی ،‌تیمورلو ، قیچاق ، بوراچارلو نام هایی ترکی هستند.

این جزیره دارای هفت روستا است که در شرق دریاچه ارومیه در شهرستان اسکو، استان آذربایجان شرقی واقع شده‌است. با پایین آمدن سطح آب دریاچه، این جزیره هم‌اکنون در خشکی محصور شده‌است. جزیرهٔ اسلامی تنها جزیرهٔ مسکونی و آباد دریاچهٔ ارومیه است که در اثر کمی بارندگی و تبخیر آب دریاچه در تابستان به صورت شبه جزیره در می‌آید.

جزیره شاهی از دید اداری-سیاسی به دهستان جزیره، بخش ایلخچی، شهرستان اسکو، استان آذربایجان شرقی مربوط می‌شود. درازای این جزیره از شمال به جنوب ۲۴٬۵ کیلومتر و عرض آن ۱۵ کیلومتر است. این جزیره حدود ۳۴۷ کیلومتر مربع گستره دارد.

به احتمال زیاد مردم بومی درین هفت روستا باید ترک آذربایبایجانی با زبان ترکی باشند. به گفته ای مردمش همگی مسلمان شیعه و ترک زبانند.

استان آذربایجان شرقی را در زیر می بینید:

نظر ویژۀ اشخانی:

باید این جزیره را از نزدیک دید و در آن سرمایه گذاری کرد.!!! بجای رفتن به امارات و…

Author: ashkhani

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *